Anda suka blog ini? Sila klik " Like "

Banner

Carian Dalam Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Post Popular Hari Ini

Pengalaman Ngeri Di Pesta Pulau Pinang 2018

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Pesta Pulau Pinang  akan menjadi bualan setiap kali berada di hujung tahun.Kali terakhir admin mela...

Post Paling Popular Minggu Ini

Menteri Komunikasi dan Multimedia Jadi Wira Disanjung Jika berjaya Membuat syarikat telekomunikasi menurunkan harga caj penggunaan telefon

Plan Celcom X2
Apabila pihak Celcom telah menamatkan plan X2 pada Julai 2013 iaitu panggilan suara 28 sen 10 minit dan 1 sen SMS telah menerima bantahan  banyak pengguna Celcom melalui media maya kerana plan baru yang menggantikan X2 didapati tidak menguntungkan pengguna berbanding plan X2. 

Dengan plan Xpax terbaru iaitu panggilan suara 28 sen 3 minit dan 2 sen SMS maka tidak hairanlah jika Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek meminta pihak syarikat telekomunikasi menilai kembali plan mereka.Admin sendiri yang juga pengguna tegar Celcom agak terkilan dengan situasi ini.Sepatutnya kadar plan panggilan sepatutnya lebih rendah begitu juga dengan plan internet yang dilihat masih tinggi berbanding negara luar. 

Adalah menghairankan  bagaimana  artikel di bawah pihak celcom memberi maklumbalas bahawa mereka amat prihatin tentang itu dan sentiasa menawarkan plan terendah.Akan tetapi anda lihatlah sendiri bagaimana plan X2 yang dilihat cukup berbaloi untuk  pengguna digantikan dengan plan yang tidak lagi berbaloi malah dilihat merugikan pengguna tegar Celcom.

Plan X24 mengantikan Plan X2

Gesaan Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek ini sepatutnya dilihat secara serius demi rakyat kerana menteri-menteri yang memberi respon tentang isu rakyat kebanyakan memusuhi rakyat dengan kenyataan tidak masuk akal malah bersifat bodoh barangkali.Admin harap sesuatu yang positif hasil gesaan menteri ini.Kalau pihak syarikat telekomunikasi enggan,tamatkan sahaja lesen mereka dan gantikan dengan syarikat yang sanggup.Itu barulah dikatakn menteri berjiwa rakyat,berkhidmat untuk rakyat dan bukannya menteri syok sendiri.

Berikut di bawah adalah artikel yang dipetik dari Sinarharian.

Gesaan Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek supaya syarikat telekomunikasi di negara ini menurunkan caj penggunaan telefon ialah kenyataan yang menarik perhatian, terutama apabila beliau menyebut syarikat-syarikat gergasi ini ‘untung besar’.

Ahmad Shabery mempersoal keuntungan besar diumumkan syarikat telekomunikasi, dan mengingatkan mereka patut menjalankan tanggungjawab sosial lebih besar dengan mengurangkan kos penggunaan telefon kerana lesen mereka diberikan Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia (SKMM).

“Saya seru supaya mereka ini cuba duduk dan berfikir, bagaimana dapat kurangkan kos penggunaan berkaitan telefon (perbualan dan SMS) yang ada. Dulu mahal, kini patut makin murah.

“Sepatutnya ada tanggungjawab sosial korporat lebih besar (kepada masyarakat) selain membina menara komunikasi di luar bandar, pada masa sama mereka mesti umumkan pengurangan kos,” katanya, Februari lalu seperti dilaporkan Bernama.

Berapa besar keuntungan syarikat telekomunikasi seperti dimaksudkan Ahmad Shabery?

Memang besar, jika mengambil contoh tiga syarikat telekomunikasi negara iaitu Maxis Bhd, Celcom Axiata Bhd (Celcom) dan Digi.com Bhd (Digi). Untuk tahun kewangan berakhir 2013, Maxis mencatat untung selepas cukai RM2.1 bilion, Celcom RM2.4 bilion dan Digi RM1.7 bilion.

Ketiga-tiga syarikat ini secara purata mengenakan caj panggilan suara 15 sen seminit dan 5 sen bagi setiap SMS. Celcom menjelaskan syarikat itu sentiasa menawarkan pelan telekomunikasi pada harga terendah kepada pelanggannya terutama melalui pelan prabayar.

Ketua Pegawai Pemasaran Celcom, Zalman Aefendy Zainal Abidin sebelum ini berkata, Celcom sentiasa prihatin terhadap isu semasa terutama membabitkan kenaikan kos sara hidup. Katanya, menerusi pelbagai pakej prabayar, Celcom adalah syarikat telekomunikasi yang menawarkan pelan prabayar termurah berbanding syarikat telekomunikasi lain.

Usaha mendapatkan maklum balas daripada Maxis dan Digi berhubung isu ini tidak berjaya setakat ini.

Artikel Terbaru Rugi Kaw Kaw Kalau Tak Baca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Penafian

Maklumbalas atau komen yang disiarkan di suatu-suatu artikel yang telah diterbitkan di halaman blog ini adalah bertujuan untuk bertukar-tukar pendapat bagi memperbaiki kualiti kandungan artikel atau sebarang sokongan secara membina. Walaubagaimanapun, pihak kami tidak akan bertanggungjawab atas sebarang komen atau maklumbalas yang telah disiarkan. Sebarang komen yang menyalahi kesalahan undang-undang kerajaan Malaysia adalah ditanggung sepenuhnya oleh pihak yang mengirim maklumbalas atau komen tersebut.

Sila pertimbangkan sepenuhnya apabila ingin mengirim komen atau maklumbalas di blog ini.

Komen Terbaru Dari Pembaca