AP company can basically divided to 4 tiers.
First tier AP company such as CSL, Samart (I-Mobile) (now an authorised Nokia distributor), have close connection with real authorised distributor and have services as good as authorised distributor if not better, but their prices are slightly expensiver than most AP set, but cheaper than authorised set. They do have retail shops.
Second tier AP company, such as Final Choice (the new Final Choice, not the old management that has very bad services), Comsat & BBS provide services almost as good as authorised distributor. They even have nationwide service center. Prices are reasonable too, for AP sets. They do not have retail shop.
Third tier AP company, such as Phone Care, T&K, TelStra, SB Communication, Phone King, Aspen, MBS, GBS, HSS, ACE have only one or two service center, mostly at KL. Anything happen to your set, then u must bring it to the only one service center to claim warranty. Some of the company sub-contract their phone servicing to another company, and this will definately dragged the time to get back your phone.
Their price are much cheaper, to compete with second tier AP company. They do not have retail shop.
Fourth tier AP company, this shouldn't be called AP company (but the seller still wanna claim it's AP, not underwater) because the sets are oversea sets (underwater) or recon (re-conditioned / refurbished) set. These set are warrantied by the retail shop which sell them. If your warranty sticker bear the same company name with the shop that sell you the phone, chances that u getting recon set or underwater are very high. Example of these are V-V shop, Action & Takacom that have a big franchise shops around Klang Valley. They also sells phons by authorized distributor, phone that warrantied by genuine AP company and phone that warrantied by themselves (possibility of refurbished phone is very high).
Carian Dalam Blog
|
|
Post Popular Hari Ini
Pengalaman Ngeri Di Pesta Pulau Pinang 2018
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Pesta Pulau Pinang akan menjadi bualan setiap kali berada di hujung tahun.Kali terakhir admin mela...
Post Paling Popular Minggu Ini
-
Assalamualaikum dan Salm Sejahtera. Bila dapat gaji aje...kereta pun buat hal. Baru-baru admin balik kampung sebab kenduri sepupu pada h...
-
Punca-punca rantai berbunyi kuat antaranya: a) Bukan kerana rantai tersebut besar atau berat tapi disebabkan keadaan rantai tersebut berde...
-
Salam Sejahtera Admin hari ini ingin berkongsi tentang seorang kenalan yang mengalami masalah jerawat.Pelbagai produk pencuci muka dari ...
-
Baru-baru ini kereta admin mengalami kejadian overheat.Ket ika itu admin dalam perjalan ke pekan di mana secara tiba-tiba ekon tak se juk...
-
Assalamualaikum dan salam Sejahtera. Meloyakan bila mendengarnya bukan? Tetapi pernahkah anda membeli? Belum tentu anda mahu memakannya....
Pengedar Sah Dan AP?
Apakah perbezaan di antara set pengedar sah dan set AP? Pada dasarnya semua telefon bimbit dikeluarkan oleh pengilang jenama masing-masing. Perbezaan antara pengedar sah dengan set AP adalah:
Set Pengilang Sah
1. Diedarkan oleh pengedar yang dibenarkan oleh pengilang.
2. Pengilang bertanggungjawab ke atas semua waranti telefon bimbit. Waranti diberikan oleh pengilang dan bukannya oleh Pengedar Sah.
3. Pelanggan boleh mendapatkan perkhidmatan di semua cawangan perkhidmatan berdaftar dalam masa waranti.
4. Peningkatan perisian dari masa ke masa dalam masa waranti. Ini adalah penting untuk telefon bimbit terutamanya 3G.
5. Waranti termasuk LCD kecuali kerosakan yang disebabkan oleh jatuh dan air.
6. Jangka masa waranti yang lebih panjang bagi aksesori.
Set AP
1. Kebanyakan telefon bimbit AP diimport masuk dari negara di luar Asia. Oleh itu, sistem kendaliannya adalah berbeza daripada sistem kendalian tempatan seperti Maxis, Celcom (perkhidmatan 3G) dan Digi (perkhidmatan EDGE). Oleh itu, pelanggan akan menghadapi masalah seperti pemutusan panggilan secara tiba-tiba serta ketidakstabilan perkhidmatan 3G.
2. Waranti ditawarkan oleh pusat perkhidmatan tempatan yang biasanya ialah penjual sendiri. Ini bermakna, pelanggan hanya boleh mendapatkan warantinya di kedai yang terpilih sahaja.
3. Kebanyakan penjual tidak berkemampuan untuk melakukan peningkatan perisian kerana tiadanya peralatan.
4. Kebanyakan waranti bagi set AP tidak termasuk LCD dan aksesori.
5. Pengedar AP kebiasaannya menolak perkhidmatan pembaikan dengan memberikan alasan berikut:
1. “Pengedar AP menukar nama syarikat dan mengatakan syarikat yang memberikan waranti telah ditutup.”
2. “Minta maaf, telefon bimbit anda rosak disebabkan jatuh atau dimasuki air.”
APAKAH KEBAIKAN MEMBELI DARI PENGEDAR SAH?
1. Telefon bimbit yang dibeli daripada Pengilang Sah boleh mendapat perkhidmatan di semua pusat servis berdaftar.
2. Waranti bagi telefon bimbit dan LCD adalah 1 tahun manakala bateri dan pengecas adalah 6 bulan.
3. Peralatan tulen digunakan semasa pembaikan.
APAKAH RISIKO JIKA MEMBELI AP?
1. Waranti yang terhad (Waranti bagi telefon bimbit adalah 1 tahun dan aksesori seperti bateri dan pengecas adalah 1 bulan tetapi tidak termasuk LCD).
2. Perlu membawa telefon bimbit balik ke tempat anda membeli untuk servis.
3. Kemungkinan besar ialah set rekon (set rekon ialah telefon bimbit terpakai yang diimport dari luar negara di mana ia diperbaiki semula dengan penukaran aksesori luar dan dijual sebagai set AP dengan waranti 1 tahun).
BAGAIMANA MEMBEZAKAN ANTARA SET PENGILANG SAH DENGAN AP?
1. Set Pengilang Sah mempunyai pelekat pengedar sah dan selalunya berbeza dengan yang lain
2. Senarai Set Pengilang Sah adalah seperti berikut:
Jenama
Pengedar Sah
Talian Khidmat Pelanggan
Motorola
Brightstar, MDM, Samart
1 800 80 6008
Nokia
Avaxx, Samart, Zitron
1 300 88 1600
Sony Ericsson
Midlands, T-Choice, Thorus
1 800 88 9900
Samsung
First Mobile Group (FMG)
1 800 88 9999
O2
Exquisite Model
1 800 80 6127
Dopod
SIS
03 5569 8878
Set Pengilang Sah
1. Diedarkan oleh pengedar yang dibenarkan oleh pengilang.
2. Pengilang bertanggungjawab ke atas semua waranti telefon bimbit. Waranti diberikan oleh pengilang dan bukannya oleh Pengedar Sah.
3. Pelanggan boleh mendapatkan perkhidmatan di semua cawangan perkhidmatan berdaftar dalam masa waranti.
4. Peningkatan perisian dari masa ke masa dalam masa waranti. Ini adalah penting untuk telefon bimbit terutamanya 3G.
5. Waranti termasuk LCD kecuali kerosakan yang disebabkan oleh jatuh dan air.
6. Jangka masa waranti yang lebih panjang bagi aksesori.
Set AP
1. Kebanyakan telefon bimbit AP diimport masuk dari negara di luar Asia. Oleh itu, sistem kendaliannya adalah berbeza daripada sistem kendalian tempatan seperti Maxis, Celcom (perkhidmatan 3G) dan Digi (perkhidmatan EDGE). Oleh itu, pelanggan akan menghadapi masalah seperti pemutusan panggilan secara tiba-tiba serta ketidakstabilan perkhidmatan 3G.
2. Waranti ditawarkan oleh pusat perkhidmatan tempatan yang biasanya ialah penjual sendiri. Ini bermakna, pelanggan hanya boleh mendapatkan warantinya di kedai yang terpilih sahaja.
3. Kebanyakan penjual tidak berkemampuan untuk melakukan peningkatan perisian kerana tiadanya peralatan.
4. Kebanyakan waranti bagi set AP tidak termasuk LCD dan aksesori.
5. Pengedar AP kebiasaannya menolak perkhidmatan pembaikan dengan memberikan alasan berikut:
1. “Pengedar AP menukar nama syarikat dan mengatakan syarikat yang memberikan waranti telah ditutup.”
2. “Minta maaf, telefon bimbit anda rosak disebabkan jatuh atau dimasuki air.”
APAKAH KEBAIKAN MEMBELI DARI PENGEDAR SAH?
1. Telefon bimbit yang dibeli daripada Pengilang Sah boleh mendapat perkhidmatan di semua pusat servis berdaftar.
2. Waranti bagi telefon bimbit dan LCD adalah 1 tahun manakala bateri dan pengecas adalah 6 bulan.
3. Peralatan tulen digunakan semasa pembaikan.
APAKAH RISIKO JIKA MEMBELI AP?
1. Waranti yang terhad (Waranti bagi telefon bimbit adalah 1 tahun dan aksesori seperti bateri dan pengecas adalah 1 bulan tetapi tidak termasuk LCD).
2. Perlu membawa telefon bimbit balik ke tempat anda membeli untuk servis.
3. Kemungkinan besar ialah set rekon (set rekon ialah telefon bimbit terpakai yang diimport dari luar negara di mana ia diperbaiki semula dengan penukaran aksesori luar dan dijual sebagai set AP dengan waranti 1 tahun).
BAGAIMANA MEMBEZAKAN ANTARA SET PENGILANG SAH DENGAN AP?
1. Set Pengilang Sah mempunyai pelekat pengedar sah dan selalunya berbeza dengan yang lain
2. Senarai Set Pengilang Sah adalah seperti berikut:
Jenama
Pengedar Sah
Talian Khidmat Pelanggan
Motorola
Brightstar, MDM, Samart
1 800 80 6008
Nokia
Avaxx, Samart, Zitron
1 300 88 1600
Sony Ericsson
Midlands, T-Choice, Thorus
1 800 88 9900
Samsung
First Mobile Group (FMG)
1 800 88 9999
O2
Exquisite Model
1 800 80 6127
Dopod
SIS
03 5569 8878
Subscribe to:
Posts (Atom)
Artikel Terbaru Rugi Kaw Kaw Kalau Tak Baca
Penafian
Maklumbalas atau komen yang disiarkan di suatu-suatu artikel yang telah diterbitkan di halaman blog ini adalah bertujuan untuk bertukar-tukar pendapat bagi memperbaiki kualiti kandungan artikel atau sebarang sokongan secara membina. Walaubagaimanapun, pihak kami tidak akan bertanggungjawab atas sebarang komen atau maklumbalas yang telah disiarkan. Sebarang komen yang menyalahi kesalahan undang-undang kerajaan Malaysia adalah ditanggung sepenuhnya oleh pihak yang mengirim maklumbalas atau komen tersebut.
Sila pertimbangkan sepenuhnya apabila ingin mengirim komen atau maklumbalas di blog ini.