Anda suka blog ini? Sila klik " Like "

Banner

Carian Dalam Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Post Popular Hari Ini

Pengalaman Ngeri Di Pesta Pulau Pinang 2018

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Pesta Pulau Pinang  akan menjadi bualan setiap kali berada di hujung tahun.Kali terakhir admin mela...

Post Paling Popular Minggu Ini

Some info on AP company

AP company can basically divided to 4 tiers.

First tier AP company such as CSL, Samart (I-Mobile) (now an authorised Nokia distributor), have close connection with real authorised distributor and have services as good as authorised distributor if not better, but their prices are slightly expensiver than most AP set, but cheaper than authorised set. They do have retail shops.

Second tier AP company, such as Final Choice (the new Final Choice, not the old management that has very bad services), Comsat & BBS provide services almost as good as authorised distributor. They even have nationwide service center. Prices are reasonable too, for AP sets. They do not have retail shop.

Third tier AP company, such as Phone Care, T&K, TelStra, SB Communication, Phone King, Aspen, MBS, GBS, HSS, ACE have only one or two service center, mostly at KL. Anything happen to your set, then u must bring it to the only one service center to claim warranty. Some of the company sub-contract their phone servicing to another company, and this will definately dragged the time to get back your phone.
Their price are much cheaper, to compete with second tier AP company. They do not have retail shop.

Fourth tier AP company, this shouldn't be called AP company (but the seller still wanna claim it's AP, not underwater) because the sets are oversea sets (underwater) or recon (re-conditioned / refurbished) set. These set are warrantied by the retail shop which sell them. If your warranty sticker bear the same company name with the shop that sell you the phone, chances that u getting recon set or underwater are very high. Example of these are V-V shop, Action & Takacom that have a big franchise shops around Klang Valley. They also sells phons by authorized distributor, phone that warrantied by genuine AP company and phone that warrantied by themselves (possibility of refurbished phone is very high).

Pengedar Sah Dan AP?

Apakah perbezaan di antara set pengedar sah dan set AP? Pada dasarnya semua telefon bimbit dikeluarkan oleh pengilang jenama masing-masing. Perbezaan antara pengedar sah dengan set AP adalah:

Set Pengilang Sah
1. Diedarkan oleh pengedar yang dibenarkan oleh pengilang.
2. Pengilang bertanggungjawab ke atas semua waranti telefon bimbit. Waranti diberikan oleh pengilang dan bukannya oleh Pengedar Sah.
3. Pelanggan boleh mendapatkan perkhidmatan di semua cawangan perkhidmatan berdaftar dalam masa waranti.
4. Peningkatan perisian dari masa ke masa dalam masa waranti. Ini adalah penting untuk telefon bimbit terutamanya 3G.
5. Waranti termasuk LCD kecuali kerosakan yang disebabkan oleh jatuh dan air.
6. Jangka masa waranti yang lebih panjang bagi aksesori.

Set AP
1. Kebanyakan telefon bimbit AP diimport masuk dari negara di luar Asia. Oleh itu, sistem kendaliannya adalah berbeza daripada sistem kendalian tempatan seperti Maxis, Celcom (perkhidmatan 3G) dan Digi (perkhidmatan EDGE). Oleh itu, pelanggan akan menghadapi masalah seperti pemutusan panggilan secara tiba-tiba serta ketidakstabilan perkhidmatan 3G.
2. Waranti ditawarkan oleh pusat perkhidmatan tempatan yang biasanya ialah penjual sendiri. Ini bermakna, pelanggan hanya boleh mendapatkan warantinya di kedai yang terpilih sahaja.
3. Kebanyakan penjual tidak berkemampuan untuk melakukan peningkatan perisian kerana tiadanya peralatan.
4. Kebanyakan waranti bagi set AP tidak termasuk LCD dan aksesori.
5. Pengedar AP kebiasaannya menolak perkhidmatan pembaikan dengan memberikan alasan berikut:
1. “Pengedar AP menukar nama syarikat dan mengatakan syarikat yang memberikan waranti telah ditutup.”
2. “Minta maaf, telefon bimbit anda rosak disebabkan jatuh atau dimasuki air.”

APAKAH KEBAIKAN MEMBELI DARI PENGEDAR SAH?
1. Telefon bimbit yang dibeli daripada Pengilang Sah boleh mendapat perkhidmatan di semua pusat servis berdaftar.
2. Waranti bagi telefon bimbit dan LCD adalah 1 tahun manakala bateri dan pengecas adalah 6 bulan.
3. Peralatan tulen digunakan semasa pembaikan.

APAKAH RISIKO JIKA MEMBELI AP?
1. Waranti yang terhad (Waranti bagi telefon bimbit adalah 1 tahun dan aksesori seperti bateri dan pengecas adalah 1 bulan tetapi tidak termasuk LCD).
2. Perlu membawa telefon bimbit balik ke tempat anda membeli untuk servis.
3. Kemungkinan besar ialah set rekon (set rekon ialah telefon bimbit terpakai yang diimport dari luar negara di mana ia diperbaiki semula dengan penukaran aksesori luar dan dijual sebagai set AP dengan waranti 1 tahun).

BAGAIMANA MEMBEZAKAN ANTARA SET PENGILANG SAH DENGAN AP?
1. Set Pengilang Sah mempunyai pelekat pengedar sah dan selalunya berbeza dengan yang lain
2. Senarai Set Pengilang Sah adalah seperti berikut:

Jenama
Pengedar Sah
Talian Khidmat Pelanggan

Motorola
Brightstar, MDM, Samart
1 800 80 6008

Nokia
Avaxx, Samart, Zitron
1 300 88 1600

Sony Ericsson
Midlands, T-Choice, Thorus
1 800 88 9900

Samsung
First Mobile Group (FMG)
1 800 88 9999

O2
Exquisite Model
1 800 80 6127

Dopod
SIS
03 5569 8878

Artikel Terbaru Rugi Kaw Kaw Kalau Tak Baca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Penafian

Maklumbalas atau komen yang disiarkan di suatu-suatu artikel yang telah diterbitkan di halaman blog ini adalah bertujuan untuk bertukar-tukar pendapat bagi memperbaiki kualiti kandungan artikel atau sebarang sokongan secara membina. Walaubagaimanapun, pihak kami tidak akan bertanggungjawab atas sebarang komen atau maklumbalas yang telah disiarkan. Sebarang komen yang menyalahi kesalahan undang-undang kerajaan Malaysia adalah ditanggung sepenuhnya oleh pihak yang mengirim maklumbalas atau komen tersebut.

Sila pertimbangkan sepenuhnya apabila ingin mengirim komen atau maklumbalas di blog ini.

Komen Terbaru Dari Pembaca